Zasady wewnątrzszkolnego oceniania w Branżowej Szkole I Stopnia nr 10 w Białymstoku
§ 35
1.Ocenianiu podlegają:
1)osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2)zachowanie ucznia.
2.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do :
1)wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających
z realizowanych w szkole programów nauczania;
2)wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania-w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych
w statucie.
4.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1)informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowania oraz o postępach w tym zakresie;
2)udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
3)motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4)dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce , zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5)umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
5.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1)formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2)ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
3)ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny z zachowania;
4)przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych uczniom nieklasyfikowanym z powodu usprawiedliwionej nieobecności, lub za zgodą rady pedagogicznej nieklasyfikowanym z powodów nieusprawiedliwionych;
5)ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
6)ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
7)ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu
oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia.
6. Ocenianie ucznia z religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
§ 36
1.Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dzielą się na dwa semestry:
1)pierwszy semestr trwa od pierwszego dnia zajęć do dnia posiedzenia Rady Pedagogicznej zatwierdzającej wyniki klasyfikacji śródrocznej w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi;
2)drugi semestr trwa od dnia następującego po Radzie Pedagogicznej , o której mowa w pkt.1 i trwa do ostatniego dnia zajęć.
2.Uczeń podlega klasyfikacji:
1)śródrocznej i rocznej;
2)końcowej.
3.Nauczyciele w terminie do dnia 30 września informują na pierwszych zajęciach z przedmiotu uczniów i rodziców o :
1)wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych , rocznych
i końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2)sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej i końcowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
4.Wychowawca klasy w terminie do 30 września na pierwszych zajęciach z uczniami i na pierwszym zebraniu z rodzicami informuje o :
1)warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2)warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej i końcowej klasyfikacyjnej zachowania.
5. Nauczyciele i wychowawca klasy przekazanie informacji uczniom dokumentują wpisami w dzienniku, rodzice otrzymują informacje na piśmie za pośrednictwem uczniów. Zapoznanie się z informacją od nauczycieli rodzice potwierdzają podpisem.
6. Statut jest udostępniany uczniom i rodzicom w pokoju nauczycielskim i na stronie internetowej szkoły.
§ 37
1.Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
2.Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w § 45 ust.4 i 5.
3.Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca:
1)egzaminu klasyfikacyjnego;
2)egzaminu poprawkowego;
3)sprawdzianu wiadomości i umiejętności , w przypadku zastrzeżeń do oceny są udostępnianie do wglądu uczniom
lub ich rodzicom.
4.Udostępnianie do wglądu bieżących prac pisemnych uczniów nie wymaga składania wniosku. Sprawdzone i ocenione prace pisemne kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji danego przedmiotu w terminie do 2 tygodni od daty przeprowadzonej pracy kontrolnej.
5.Prace pisemne mogą być udostępniane do wglądu rodzicom na ich życzenie, podczas zebrań rodziców , indywidualnych konsultacji z nauczycielem , w siedzibie szkoły lub udostępnione do domu z obowiązkiem ich zwrotu.
6.Wskazane jest aby udostępnienia pracy dokonywał nauczyciel , który ją oceniał, jeżeli jest to niemożliwe- inny upoważniony przez niego nauczyciel , dyrektor lub wicedyrektor.
7.Nie można wydawać pisemnych prac kontrolnych, o których mowa w ust.3 stanowiących dokumentację przebiegu nauczania, kopiowania lub fotografowania. Udostępnianie tych prac odbywa się w szkole. Pozostałe prace uczniów udostępnia się łącznie z możliwością ich wyniesienia ze szkoły, kopiowania lub fotografowania.
8. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do przechowywania prac pisemnych uczniów z danego roku szkolnego do 31 sierpnia.
§ 38
1.Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
2. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania ,
do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadku ucznia:
1)posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego- na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych
i indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
2)posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej , o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej , wskazującą na potrzebę takiego dostosowania- na podstawie tej opinii;,
3)nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 1-2, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną
w szkole-na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
4)posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego –na podstawie tej opinii.
3. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć , a w przypadku wychowania fizycznego-także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony
w tej opinii.
5. Dyrektor szkoły zwalnia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki , na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza , na czas określony w tej opinii.
6. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć , o którym mowa w ust.5 , uniemożliwia ustalenie śródrocznej, rocznej lub końcowej oceny klasyfikacyjnej , w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony „ lub „zwolniona”.”
7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym zespołem Aspergera , z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca nauki
w szkole na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej ,
w tym poradni specjalistycznej , z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
8.W przypadku ucznia, o którym mowa w ust.7 , posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zwolnienie
z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
9. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ”zwolniony” albo „zwolniona”.
10.Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1)bieżące;
2)śródroczne i roczne;
3)końcowe.
11.Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie , co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się uczyć.
§ 39
1.Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej , o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później
niż do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej , prowadzącego zajęcia z uczeniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, opinia , o której mowa w ust.1 , może być wydana także uczniowi szkoły.
3. Wniosek, o którym mowa w ust.2, wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców lub pełnoletniego ucznia.
§ 40
1.Klasyfikacja śródroczna polega na podsumowaniu za semestr pierwszy osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
2. Po zatwierdzeniu wyników klasyfikacji śródrocznej wychowawcy klas organizują zebrania z rodzicami informując
o śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania.
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych
i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny zachowania , z tym że w klasach I-III w przypadku :
1)obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć;
2)dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
3a. Na klasyfikację końcową składają się:
1/roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasie programowo najwyższej;
2/roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych;
3/roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie ósmej.
3b. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie ósmej.
4. Na miesiąc przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej roczne i końcowe wyniki klasyfikacji nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia
i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych i końcowych ocenach niedostatecznych , nieklasyfikacji z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej i końcowej ocenie nagannej z zachowania.
5. Na 14 dni przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej roczne i końcowe wyniki klasyfikacji nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych i końcowych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i przewidywanej rocznej i końcowej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania.
6.Przewidywane roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne , o których mowa w ust. 4 i 5 wystawiane są ołówkiem przez nauczycieli i wychowawcę klasy w dzienniku w rubryce –oceny roczne lub końcowe.
7.Potwierdzenie przekazania informacji, o której mowa w ust.4 i 5 dokumentowane jest w zeszycie kontaktów założonych dla każdej klasy. W przypadku braku takiej możliwości informacja przesyłana jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
§ 41
1. W klasach I-III oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Ocena odzwierciedla poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego i wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
1a.Począwszy od klasy IV ustala się następującą skalę ocen bieżących, śródrocznych, rocznych i końcowych;
1)stopień celujący-6;
2)stopień bardzo dobry-5;
3)stopień dobry-4;
4)stopień dostateczny-3;
5)stopień dopuszczający-2;
6)stopień niedostateczny-1.
2.Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt1-5.
3. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust.1 pkt6.
4. Przy wystawianiu ocen śródrocznych, rocznych i końcowych używa się wpisu w pełnym brzmieniu.
5.Uczeń powinien w każdym semestrze uzyskać minimalną liczbę ocen cząstkowych:
1) 3 – w przypadku wymiaru przedmiotu 1 raz w tygodniu;
2) 5 -w przypadku wymiaru przedmiotu 2 razy w tygodniu;
3)7 -w przypadku wymiaru przedmiotu 3 i więcej razy w tygodniu, z zastrzeżeniem ust.6.
6. uchylony
§ 42
1.Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
1)opanował w pełni wiedzę i umiejętności na poziomie wymagań ponadpodstawowych;
2)w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych proponuje nietypowe rozwiązania;
3)wykorzystuje wiedzę międzyprzedmiotową;
4)systematycznie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy i umiejętności.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który:
1)opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności wymagany na poziomie ponadpodstawowym;
2)sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami;
3)samodzielnie rozwiązuje problemy;
4)prezentuje aktywną postawę wobec przedmiotu.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1)opanował w większości wymagania ponadpodstawowe;
2)samodzielnie rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności;
3)wyróżnia się systematycznością i obowiązkowością.
4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
1)opanował wymagania z poziomu podstawowego;
2)potrafi posiadaną wiedzę i umiejętności wykorzystać do rozwiązywania prostych zadań w sytuacjach typowych.
5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
1)przy pomocy nauczyciela potrafi odpowiedzieć na proste pytania i wykonać proste zadania;
2)potrafi zdefiniować proste pojęcia, ale ma problemy z ich praktycznym wykorzystaniem;
3)opanował w ograniczonym zakresie wymagania podstawowe , a stopień ich opanowania umożliwia mu kształcenie
w klasie programowo wyższej.
6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1)nie opanował wymagań określonych na ocenę dopuszczającą;
2)nie opanował podstawowych pojęć i definicji;
3)nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostego zadania;
4)nie prowadzi zeszytu przedmiotowego;
5)z prac pisemnych otrzymuje oceny niedostateczne lub do nich nie przystępuje;
6) nie uczestniczył w konsultacjach , o których mowa w § 46 ust.7.
§ 43
1.Śródroczna, roczna i końcowa ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:
1)wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2)postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3)dbałość o honor i tradycje szkoły;
4)dbałość o piękno mowy ojczystej;
5)dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób;
6)godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7)okazywanie szacunku innym osobom.
2. Śródroczną, roczną i końcową ocenę z zachowania ustala się według następującej skali:
1)wzorowa;
2)bardzo dobra;
3)dobra;
4)poprawna;
5)nieodpowiednia;
6)naganna.
3. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
1)oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2)promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 44
1.Przyjmuje się następujące kryteria oceniania zachowania śródrocznego , rocznego i końcowego:
Ocena |
Kary udzielone uczniowi w semestrze I |
Kary udzielone uczniowi w semestrze II |
Naganna |
Otrzymanie nagany dyrektora |
Otrzymanie nagany dyrektora |
Nieodpowiednia |
Otrzymanie nagany dyrektora |
Otrzymanie upomnienia wychowawcy |
Poprawne |
Otrzymanie upomnienia wychowawcy |
Otrzymanie upomnienia wychowawcy |
Otrzymanie nagany dyrektora |
Nie zastosowano systemu karania |
|
Dobre |
Nie zastosowano systemu karania |
Nie zastosowano systemu karania |
Bardzo dobre |
Spełnia kryteria na ocenę dobrą i uzyskał frekwencję na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych minimum 80% |
Spełnia kryteria na ocenę dobrą i uzyskał frekwencję na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych minimum 80% |
Wzorowe |
Spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz dodatkowo wykazuje się dużą kulturą osobistą i jest aktywny w życiu szkoły |
Spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz dodatkowo wykazuje się dużą kulturą osobistą i jest aktywny w życiu szkoły |
2. Przy innym przebiegu oceny zachowania ucznia w semestrach , ocenę roczną stosuje się odpowiednio.
3.Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie , na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej.
§ 44 a
1.Oceny śródroczne, roczne i końcowe wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych.
3.Oceny za sprawdziany diagnostyczne nie są brane pod uwagę przy wystawianiu ocen: śródrocznych, rocznych
i końcowych.
ocena |
średnia ważona |
niedostateczny |
niższa niż 1,59 |
dopuszczający |
1,60 – 2,59 |
dostateczny |
2,60 – 3,59 |
dobry |
3,60 – 4,59 |
bardzo dobry |
wyższa niż 4,60 |
celujący |
wyższa niż 5,40 |
§ 45
1.Sprawadzanie osiągnięć edukacyjnych uczniów przeprowadzane jest systematycznie w ciągu całego roku szkolnego,
w różnych formach warunkujących maksymalną obiektywność ustalonej oceny.
2. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych z :muzyki, plastyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego powinno mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych, z uwzględnieniem § 38 ust.3.
3. Ustala się następujące formy sprawdzania poziomu opanowania wymagań edukacyjnych:
1)praca domowa – oceniana jest minimum raz w semestrze w przypadku zajęć odbywających się 1 w tygodniu, minimum 2 razy w semestrze w przypadku zajęć pozostałych;
2)praca kontrolna – dokumentowana w dzienniku kolorem czerwonym ,trwająca minimum godzinę lekcyjną, obejmująca swoim zakresem określoną w planie wynikowym partię materiału , o której uczeń jest informowany z tygodniowym wyprzedzeniem; nauczyciel ołówkiem wpisuje w dzienniku zapowiedzianą klasówkę oraz jej zakres; w jednym dniu może być zaplanowana jedna praca kontrolna , w tygodniu maksymalnie 3;
3)kartkówka- forma pisemna trwająca nie dłużej niż połowa godziny zajęć , obejmująca swym zakresem tematy z 3 ostatnich lekcji , o kartkówce uczeń nie zostaje uprzedzony;
4)odpowiedź ustna-oceniana minimum raz w semestrze;
5)sprawdziany diagnostyczne;
6)testy;
7)egzaminy próbne.
4.Zasady oceniania poziomu opanowania wymagań edukacyjnych:
1)odpowiedzi ustne- nauczyciel krótko uzasadnia wystawioną ocenę;
2)oceny z prac pisemnych, z wyjątkiem prac , w których nie uwzględniono punktacji na poszczególne oceny uzupełniane
są krótkim opisem uzasadniającym wystawioną ocenę,
3)oceny z prac pisemnych ustala się zgodnie z następującą punktacją:
Ocena* |
% punktów |
Niedostateczny |
0-29 |
Dopuszczający |
30-49 |
Dostateczny |
50-74 |
Dobry |
75-84 |
Bardzo dobry |
85-95 |
Celujący |
96-100 |
*przy ocenie stawia się „-„ w przypadku gdy uczeń uzyskał dolną granicę punktów na daną ocenę, lub „+” gdy uzyskał górną granicę punktów na daną ocenę;
4)w przypadku uczniów, posiadających orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim liczbę punktów ustaloną w pkt 3 obniża się o 4%.
5. Przy ustalaniu oceny śródrocznej, rocznej i końcowej poza poziomem opanowania wymagań edukacyjnych uwzględnia się:
1)udział ucznia w zajęciach pozalekcyjnych w tym indywidualnych konsultacjach z nauczycielami, w przypadku ucznia
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się;
2)systematyczność uczęszczania i przygotowywania na zajęcia;
3)aktywność na zajęciach ( plusy i minusy); 5 plusów ocena -5, 5 minusów-ocena-1;
4)udział i wkład w prace grupowe;
5)systematyczność prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
§ 46
1.Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania, po nieobecności usprawiedliwionej trwającej co najmniej tydzień.
2.Uczeń, który bierze udział w konkursach, zawodach, przedstawieniach teatralnych i innych przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę , które wymagają od ucznia dodatkowego wysiłku, ma prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i prac pisemnych na dzień przed przedsięwzięciem , w którym bierze udział.
3. Uczeń może zgłosić bez konsekwencji otrzymania oceny niedostatecznej nie przygotowanie do zajęć: 2 razy w przypadku przedmiotów nauczanych w wymiarze do 3 godzin tygodniowo, 3 razy w przypadku pozostałych przedmiotów. Uczeń zgłaszający nieprzygotowanie nie jest zwolniony z pisania zapowiedzianej pracy kontrolnej.
4.Prace pisemne są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie przystąpił do pisania pracy, powinien przystąpić jej do napisania w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. Termin pisania zaległej pracy ustala nauczyciel, po godzinach zajęć ucznia. W przypadku nie zgłoszenia się ucznia w wyznaczonym terminie nauczyciel w miejsce „ nb-nieobecny ” wstawia ocenę niedostateczną.
5. W przypadku ocen cząstkowych istnieje możliwość poprawy jedynie prac kontrolnych z wyjątkiem prac stylistycznych
z języka polskiego.
6. Poprawa prac pisemnych jest dobrowolna i odbywa się poza godzinami zajęć ucznia, w ciągu 2 tygodni od rozdania prac, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczeń pisze poprawę tylko raz , a uzyskana ocena zostaje wpisana
do dziennika. Z poprawy pracy kontrolnej uczeń może uzyskać każdy ocenę przewidzianą w skali ocen. Przy ocenie śródrocznej, rocznej lub końcowej pod uwagę bierze ocenę wyższą.
7.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków:
1)o konieczności uzupełnienia braków decyduje na podstawie oceny poziomu osiągnięć edukacyjnych nauczyciel;
2)o niepowodzeniach ucznia informowany jest rodzic;
3)uczeń jest zobowiązany do uczestniczenia w indywidualnych konsultacjach w ramach godzin do dyspozycji uczniów.
§ 47
1.Śródroczne , roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Śródroczną , roczną i końcową klasyfikacyjną ocenę
z zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
2.Śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna i końcowa ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
3.Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
4. Przy ustalaniu rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych , nieklasyfikowanego śródrocznie każdy nauczyciel analizuje obecności ucznia na zajęciach w skali roku szkolnego.
5. W przypadku ucznia, który nie został klasyfikowany śródrocznie, a w skali roku szkolnego spełnił wymóg uczestniczenia
na połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych zrealizowanych dla danego oddziału nauczyciel wystawia ocenę roczną
lub końcową.
6. Warunkiem uzyskania oceny rocznej, końcowej , w przypadku ucznia, o którym mowa w ust.5 jest uzyskanie w skali roku szkolnego liczby ocen cząstkowych z zajęć edukacyjnych, o której mowa w § 41 ust.5. W przypadku niewystarczającej liczy ocen cząstkowych uczeń pisze zaległe prace kontrolne za zakresu semestru , w którym nie został klasyfikowany.
7.Uzyskanie oceny śródrocznej ,rocznej i końcowej wyższej niż przewidywana o jeden stopień w skali oceniania uwarunkowane jest:
1)obecnością na ponad połowie obowiązkowych zajęć z przedmiotu;
2)usprawiedliwionymi nieobecnościami na zajęciach;
3)posiadaniem zeszytu przedmiotowego;
4)zaliczeniem partię materiału na ocenę o jaką uczeń się ubiega.
8.Tryb uzyskania oceny śródrocznej ,rocznej i końcowej wyższej niż planowana:
1)uczeń zgłasza do nauczyciela chęć poprawy przewidywanej oceny;
2)jeżeli uczeń spełnia warunki określone w ust. 7 pkt 1-3 nauczyciel wyznacza partię materiału do zaliczenia w terminie jednego tygodnia;
3)jeżeli uczeń zaliczy partię materiału na oceną o jaką się ubiega, to ocena klasyfikacyjna zostaje podwyższona o jeden stopień w stosunku do przewidywanej.
9. Oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych i ocena klasyfikacyjna z zachowania wystawiane
są przez nauczycieli długopisem na 3 dni przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 48
1. Uczeń może nie być klasyfikowany jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej, rocznej lub końcowej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie , za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2.Uczeń nieklasyfikowany z powodów usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3.Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej, z zastrzeżeniem ust.3a.
3a. Warunkiem wyrażenia zgody przez radę pedagogiczną na przystąpienie do egzaminu klasyfikacyjnego ucznia nieklasyfikowanego z powodów nieusprawiedliwionych jest spełnienie przez niego łącznie następujących warunków:
1/minimalna 30% obecność na obowiązkowych zajęciach na dzień rady pedagogicznej klasyfikacyjnej rocznej lub końcowej;
2/maksymalnie liczba 3 przedmiotów , z których uczeń nie został klasyfikowany rocznie
lub końcowo.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
5.Egzamin klasyfikacyjny uczniowi nieklasyfikowanemu z przyczyn usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych przeprowadza komisja w składzie:
1)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne-jako przewodniczący komisji;
2)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
6. W przypadku ucznia przechodzącego ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej ,
albo szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej , o przyjęciu do szkoły decyduje dyrektor.
7.Uczeń przechodzący ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jest przyjmowany do klasy , po dokonaniu oceny zakresu kształcenia zrealizowanego w szkole, do której uczęszczał , na podstawie kopii arkusza ocen, poświadczonej za zgodność
z oryginałem przez dyrektora szkoły, do której uczeń uczęszczał lub na podstawie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
8.W przypadku przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły niepublicznej
do szkoły publicznej można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny.
9. Egzamin klasyfikacyjny uczniowi przeprowadza komisja w składzie:
1)dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły –jako przewodniczący komisji,
2)nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych , z których jest przeprowadzany ten egzamin.
10.W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin , o którym mowa w ust.9 , dla ucznia ,który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego
w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
10.Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
11.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
12.Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki , informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
13.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami.
14. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie
z ust.13 ,przystępuje do niego w terminie ustalonym przez dyrektora , przed terminami egzaminów poprawkowych.
15.Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów –rodzice ucznia.
16.Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół , zawierający w szczególności:
1)nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany egzamin,
2)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji , o której mowa w ust.5 i 9,
3)termin egzaminu klasyfikacyjnego,
4)zadania egzaminacyjne,
5)ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
17. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach i zwięzłą informację
o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
18.Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem §49 i § 50 ust.1.
19.W przypadku gdy uczeń w szkole , z którego przechodzi, zrealizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskał pozytywne oceny roczne ,a w klasie do której przechodzi, zajęcia te są lub będą realizowane w tym samym lub węższym zakresie , uczeń jest zwolniony z obowiązku uczestnictwa w tych zajęciach.
§ 49
1.Uczeń i jego rodzice mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora , jeżeli uznają , że roczna, końcowa ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych lub roczna, końcowa ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2.Zastrzeżenia wraz z uzasadnieniem , zgłasza się w formie pisemnej od dnia ustalenia oceny rocznej, końcowej klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z zachowania , nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. W przypadku nie stwierdzenia nieprawidłowości , zastrzeżenie zostaje oddalone.
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna, końcowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna, końcowa ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona z naruszeniem przepisów prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny , dyrektor powołuje komisję , która:
1)w przypadku rocznej, końcowej oceny z zajęć edukacyjnych –przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności
w formie pisemnej i ustnej; z przedmiotów takich jak:plastyka , muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne
ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych;
2)w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z zachowania-ustala roczna ocenę klasyfikacyjną z zachowania
w drodze głosowania zwykła większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
5. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 4 pkt. 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust.1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
6.W skład komisji wchodzą:
1) w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)dyrektor szkoły albo wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel-jako przewodniczący komisji;
b)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
2) w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjne z zachowania:
a)dyrektor szkoły albo wyznaczony prze dyrektora szkoły nauczyciel- jako przewodniczący komisji;
b)wychowawca oddziału;
c)nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
d)pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
e)psycholog , jeżeli jest zatrudniony w szkole;
f)przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
7. Nauczyciel , o którym mowa w ust.6 pkt.1 lit.b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę
lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym , że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje
w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Komisja , o której mowa w ust. 6 pk.2 , ustala roczną, końcową ocenę klasyfikacyjną z zachowania w terminie 5 dni
od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
9. Ustalona przez komisję roczna, końcowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna, końcowa klasyfikacyjna ocena z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,
z wyjątkiem oceny niedostatecznej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego , z zastrzeżeniem § 50 ust 1.
10.Z prac komisji sporządza się protokół , zawierający w szczególności:
1)w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)nazwę zajęć edukacyjnych , z których był przeprowadzany sprawdzian;
b)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
c)termin sprawdzianu wiedzy i umiejętności;
d)imię i nazwisko ucznia;
e)zadania sprawdzające;
f)ustalona ocenę klasyfikacyjną;
2)w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a)imiona i nazwiska członków komisji;
b)termin posiedzenia komisji;
c)imię i nazwisko ucznia;
d)wynik głosowania;
e)ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
11. Do protokołu, o którym mowa w ust.10 pkt 1 dołącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
12.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 5 pkt 1
w wyznaczonym terminie , może do niego przystąpić w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora
i w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
13.Przepisy ust.1 -11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej, końcowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego , z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust.6 , jest ostateczna..
§ 50
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej, końcowej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, , techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w ustalonym terminie , może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora , nie później jednak niż do końca września.
5.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora . W skład komisji wchodzą:
1)dyrektor albo inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne-jako egzaminujący;
3)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne-jako członek komisji.
6. Nauczyciel , o którym mowa w ust. 5 pkt 2 , może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę
lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne , z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7.Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1)nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany egzamin;
2)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3)termin egzaminu poprawkowego;
4)imię i nazwisko ucznia;
5)zadania egzaminacyjne;
6)ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu nauki w szkole promować
do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
10.Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna , z zastrzeżeniem §49 ust.13.